Nurul Sayang Kamu: Syafiq Shohaimi | Cerita Dari Seorang Suami Tak Bekerja

Syafiq Shohaimi | Cerita Dari Seorang Suami Tak Bekerja

Mungkin sebab orang selalu perasan yang aku share benda-benda happy je kat facebook so orang ingat aku tak ada masalah dalam hidup, tak ada susah payah mencari rezeki. Mungkin orang ingat aku orang kaye, gaji besor sebab boleh tanggung anak bini makan walaupun isteri tak bekerje. Tapi ofkos lah semua orang ada masalah masing-masing tapi aku pilih untuk share bende yang happy je. Kenapa kau nak share bende-bende yang buruk dalam hidup kau. Except bende buruk yang boleh orang amek iktibar takpe lah kalau nak share. Tapi kalau burukkan name sendiri dan family baik simpan je aku rase. Lagi satu yang aku belajar kalau nak tarik aura positif kene la kongsi bende-bende yang positif je. Jangan kongsi bende-bende yang negatif sebab takut makin banyak perkara negatif yang kau tarik. Tapi kalau korang rase dengan baca cerita susah payah aku dalam hidup aku ni dapat sedikit sebanyak memberi korang semangat boleh la aku nak cerita. Kalau ko rase akan buat ko pening baik jangan baca. Kehkehkeh.


Belanje gambar family sikit. Hihi.

Buat pengetahuan korang, sekarang ni aku dah tak bekerja. Maksud aku kerja yang ade office hour, kene duk office dan sewaktu dengannya lah. Tapi kerja-kerja lain banyak lah yang aku kene buat, kalau tak macamana nak sara anak bini ye tak? Walaupun tak ada gaji masuk tiap-tiap bulan tapi aku lebih puas hidup macamni sebab aku rase lebih bebas. Haha. Betul beb. Anak-anak aku ni jenis pukul 7 pagi je dah bangun dua-dua. Jadiknye lepas subuh biasa memang terus layan anak-anak main, mandi, sarapan. Kalau ada urusan aku keluar atau uruskan tru email or phone, kalau takde urusan aku layan anak jelah. Kadang-kadang bawak dieorang ikut hantar barang. Kadang-kadang bawak pergi pantai Morib. Kadang-kadang bawak main kat playground. Semalam bawak main kat Jusco, ada tempat main budak-budak tu, masuk RM5 setengah jam.





A photo posted by Syafiq Shohaimi (@syafiqshohaimi) on



Kadang-kadang ade jugak bawak pegi ofis saje-saje bior hannan buat sepah kat ofis. Kadang-kadang aku tunggu dieorang tidur tengahari baru aku keluar pergi ofis atau hantar barang. Eh, kate dah tak keje tapi ade ofis? Hehe. Ni ofis bos aku lah, die tak guna ofis sangat jadi die bagi aku and kawan-kawan die gune untuk urusan bisnes masing-masing tapi upahnye kene handle bisnes die skali lah. Nanti aku cerita detail.

Mungkin korang takde pilihan dalam mencari rezeki ni. Takpe. Macam isteri aku cakap lah, "Selagi boleh pilih, kita pilih. Hidup ni banyak pilihan. Kalau yang takde pilihan tu, teruskan dgn ape yg korang usahakan. InsyaAllah, berbekalkan niat yang ikhlas cari rezeki demi anak-anak, ada jalan yang Allah dah lorongkan untuk kita mak-mak ni. Semoga Allah permudahkan. Amin".



KERJA SENDIRI vs MAKAN GAJI vs ANAKGambar semalam, waktu restock VCO D'aura dekat HQ. Hafiy tdo je, Hannan takde dalam...


Nak tau macamana aku sara hidup aku sekeluarga? Hmm. Banyak nak kene cerita. Tapi secara ringkasnya aku buat macam-macam, tapi tak bergaye lah sebab kerja-kerja tak profesional, takde pakai kemeja, takde duduk ofis, takde meeting, kerja peluh-peluh angkat barang, hantar barang, naik motor redah hujan panas. Tapi ni yang aku pilih. Sebab aku rase bebas, aku tak payah pikir dah cukup ke belum apa yang aku buat untuk terima gaji yang bos aku bagi, aku tak payah susah-susah nak meet bos aku punye expectations, aku tak perlu dengar bos marah bile ade kerja yang kita buat tak sempurna dan paling penting skali aku puas sebab aku nampak dari mana aku dapat rezeki yang aku bagi anak bini makan minum. Hehe.

Nak tau secare detail lagi ke macamane aku carik rezeki? Tunggu next update. Tenkiu wifey sebab bagi update kat your blog. Kihkihkih. Tak payah tunggu, next update dah available. Hehe. Klik sini. >> Perjalanan Mencari Rezeki

0 ORANG KRITIK: