Nurul Sayang Kamu: Terkejut ada baby dalam perut!

Terkejut ada baby dalam perut!

Bila terbaca artikel bertajuk "Bersalin lepas tiga hari disahkan mengandung", rasa terpanggil pulak nak share apa yang jadi kat diri sendiri.  Jangan viralkan story aku ni sudahlah ye? Pengsan pulak kang nak layan reporter serbu datang rumah tiba-tiba. Hahaha perasan sangat!

Amaran : Story ni memang panas! Boleh buat anda berpeluh ketika membacanya! Kikiki First time ni aku luahkan kat blog. Takde sape tahu pun lagi. Selamat membaca!



Serius. 


Aku sendiri terkejut bila aku dapat tahu aku pregnant lagi. Dengan Hannan yang masih baby, yang masih tak tahu erti sebenar hidup di muka bumi ini bagaimana, ewaah ayat kauu! Tup tup! Aku disahkan mengandung lagi. Time tu dah lima bulan pregnant. Lima bulan??? Yes! Which is baby dah besar dalam perut and dah boleh rasa dia kick kick dah. Huhuhu. Lepas bersalinkan Hannan, biasalah period memang tak teratur sebab baru habis pantang kan, so aku fikir biasalah tu kalau period sekejap datang sekejap tidak. Take time jugaklah kan nak bagi semuanya kembali normal. So, okaylah fine. Aku pun buat macam biasalah.



Bila dah masuk new year haritu, aku rasa macam tak sedap hatilah pulak. Sebab ada satu malam tu aku tidur, tetiba aku terjaga sebab terasa perut seperti bergerak-gerak. Macam ada sesuatu di dalam perut. Nak kata sakit perut memulas, bukan bukan. Ini lain. Memang lain. Ahh, sudah! Ape pulak ni kannnn macam scaryy jeee wuuhuuuu!


Aku tak tahu aku pregnant sebab takde langsung tanda-tanda pregnant macam waktu pregnantkan Hannan dulu. Second pregnancy ni langsung takde muntah, takde alahan pape, takde ngidam nak makan macam-macam, tak penat langsung, nak dipendekkan cerita  memang takde ape yang pelik kat diri aku sampailah dah lima bulan pregnant baru aku rasa "macam sesuatu je aku nih". 


Sampailah satu hari time kat kampung Banting, mak aku tegur perut aku buncit sangat macam orang mengandung enam bulan. Okay mak. Sentap kita! Kekeke. Time tu jugak aku terus berjalan terbongkok-bongkok nak cover perut punya pasal sebab malu buncit sangat haha! Time tu aku tak tahu lagi aku pregnant.


Kejadian yang sama berlaku jugak bila aku balik kampung Mertua kat Muar. Mak dengan ayah mertua aku dapat detect aku macam mengandung tapi diorang tak tanya pun aku sebab segan katanya. So, diorang just berteka-teki antara diorang jugak. Hehehe. 


Aku tak beli pun pregnancy test untuk check yang aku ni mengandung. Sebab aku takut kalau aku betul-betul mengandung lagi. Yela, kesian dekat Hannan sebab Hannan baby lagi, nanti tak cukup kasih sayang canee. Tak sempat Hannan nak bermanja lama-lama dengan ibu die, tup-tup nak dapat adik dah. Tsssk tsskk!


So, pertengahan bulan satu haritu aku nekad pergi klinik kesihatan nak buat buku pink (buku mengandung). 

******

Husband cakap "Betul ke mengandung? Tak check lagi terus nak buat buku mengandung?". " Kalau scan tiba-tiba takde pape cane?"

Tapi aku dengan muka confidentnye cakap "Confirm mengandung nih. Hehehe" Dalam hati cuak jugak sebenarnya. Kekeke

******


Bila dah check semua, aku dapat jawapannya.

Jawapannya, Ya Betul! Aku mengandung! Lima bulan! Siap dah tahu gender lagi. Keluar dari bilik Doktor terus carik suami sebab nak tunjuk gambar scan baby. "Abg tengok ni, baby ______!! Hehehe"



Scan masa 28 weeks. Sape terer bolehlah teka gender baby ape. Hehehe



Perasaan time tu campur-campur. Gembira tapi sedih. Cane tuu? (Baru berazam nak kurus. Tak jadilah pulak. Hahaha.) Rasa down sangat pun ada jugak. Dalam kepala dah terfikir, cane nak jage dua orang sekali nih? Boleh ke nak jage? Nanti stress sorang-sorang cane? Kalau dua-dua nangis cane? Kalau dua-dua nak susu serentak cane? Kalau malam-malam dedua bangun merengek cane nak handle? Boleh ke? Mampu ke? Mesti aku nangis tarik-tarik rambut nanti!


Banyak gila KALAU!!! Memang negatif mindset tahap dewa time tu. T_T


Tapi jauh kat sudut hati aku bersyukur sebab Allah bagi aku rezeki anak mudah. Selalu doa mintak Allah murahkan rezeki. Sekali Allah bagi rezeki yang memang tak ternilai harganya nak dibanding dengan rezeki-rezeki lain. Alhamdulillah. Sujud Syukur! Husband gembira je. Siap bagitahu kat Hannan, "Hannan nak jadi kakak dah!" Hmm Hmm..


Sekarang dah 8 bulan pregnant. Kira beza umur Hannan dengan adik Hannan setahun dua bulan. Okaylah tu kann? Hahaha. Alhamdulillah semuanya okay. Baby sihat, berat ibunye pun makin bertambah dengan pesat sebab takde alahan langsung so makan pun dengan senang hatinya main makan je. Huhu. Gender baby pun dah tahu. Bolehlah prepare sikit-sikit barang untuk baby. InsyaAllah kalau Allah izinkan hujung bulan Mei nanti lahirlah adik Hannan. Tahun ni dapatlah beraya dengan baby baru. Hihihi. Cuma tak dapat nak meratah lemang, ketupat, rendang semua tu even dah habis pantang. Tsk tsk.



Kakak Hannan & Adik dalam perut ibu. Hiks! (7 bulan lebih dah time ni)




Adik ipar, kakak ipar & anak buah


Harap semua orang dapat doakan yang baik-baik untuk adik Hannan. Doakan rezeki adik Hannan murah. Jadi anak yang baik-baik. Hehehe. Doakan jugak urusan bersalin dipermudahkan nanti. InsyaAllah. Amin. :)


Thanks sudi baca entry yang panjanggggg berjelaaa ni! Hihi


Salam sayang semua! 



2 ORANG KRITIK:

Bro Framestone said...

Kalau dengan Bro la kan...

Sure hari2 kena bahan suruh g check g check bila nampak perut macam tue...

Sekali betul la pulak.

Wife ngandung lagi he...23x

Ops...!! ada kes, kenalan juga la.. dia sedar dia pregnant bila usia kandungan dah masuk 6 bulan.

Kira Nurul ok lagi la.. 5 bulan. Bro? Perut je nampak macam mengandung, tapi xde baby dalamnya.

N U R U L said...

Kekekeke. ayat last skali itu lawak bro. haha ;) tahniah nak dapat second baby jugak dah. Semoga dipermudahkan ye bro. :)